Hvordan skal man give drikkepenge på restaurant i dag – og hvad er egentlig god stil?
Det spørgsmål blev vendt i en debat i Aftenshowet på DR, hvor HORESTAs konstituerede direktør, Jeppe Møller Herskind, deltog sammen med kokken Umut Sakarya og skuespilleren Amalie Dollerup. Anledningen var den stigende brug af betalingsterminaler, hvor gæsten bliver præsenteret for valgmuligheder om drikkepenge.
”Vi lever af at levere gode oplevelser, og det gælder hele vejen frem til, at gæsten går ud ad døren. Derfor er det vigtigt, at ingen føler sig presset til at give drikkepenge, men at det sker frivilligt, når servicen har været i top”, sagde Jeppe Møller Herskind i udsendelsen.
Han understregede samtidig, at den teknologiske udvikling – med færre kontantbetalinger – har ændret måden, man giver drikkepenge på i Danmark. ”For få år siden lagde man nogle mønter på bordet. I dag betaler ni ud af ti med kort, og derfor har terminalen overtaget den funktion. Det er en ny virkelighed, som både gæster og restauranter skal finde sig til rette i”, sagde Jeppe Møller Herskind.
Drikkepenge skal ikke føles påtrængende
Debatten i Aftenshowet blev sat i gang af Umut Sakaryas kritik af terminaler, hvor der på forhånd er lagt forslag ind om for eksempel 10 eller 15 procent i drikkepenge. Det kan føles påtrængende, lød det, hvis man som gæst skal tage aktivt stilling – og måske foran tjeneren – til, om man vil give noget ekstra.
Jeppe Møller Herskind anerkendte, at situationen kan opleves som ubehagelig og pegede på, at der er behov for mere fleksible løsninger: ”Måske skal man tænke i nye retninger, for eksempel QR-koder på regningen eller digitale løsninger, hvor man selv vælger tidspunktet og måden at give på. Det vigtigste er, at det føles naturligt og frivilligt for gæsten”.
Én model passer ikke alle
Fra HORESTAs side er budskabet klart: Det skal være op til den enkelte restaurant, hvordan man griber det an. ”Der er forskel på en café i indre by med mange turister og en lokal restaurant i provinsen. Derfor er det vigtigt, at hver virksomhed vurderer, hvad der passer til deres koncept og deres gæster”, sagde Jeppe Møller Herskind.
Han pointerede afslutningsvis, at drikkepenge i Danmark ikke er en del af den faste aflønning, som det for eksempel er i USA – men en ekstra anerkendelse, når servicen har været i top.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
HORESTA til TV2 Kosmopol: Turismen sætter gang i beskæftigelsen
01-07-2025
-
Når hedebølgen rammer…
01-07-2025
PRESSEKLIP
-
Tilmeldingen til Danish Travel Awards 2025 er åbnet
01-07-2025
-
Bakken klar med ny administrerende direktør
01-07-2025
-
Hotel Koldingfjord udvider
01-07-2025
-
Brøndums Hotel solgt til dansk hotelkoncern
01-07-2025
-
Legoland får rekordhøj omsætning
01-07-2025
-
Britisk medie har kåret de 10 smukkeste byer i Danmark
01-07-2025
-
Rox Resort har fundet sit personale
01-07-2025