Der vil foregå en simultan afvikling af Årets Kok og Årets Tjener. Dette betyder, at hver finalist – ved lodtrækning – kobles sammen med en af de 5 finalister, der deltager i konkurrencen om at blive Årets Tjener (hver tjener tilknyttes 2 køkkener). Der er dog tale om 2 selvstændige og gensidigt uafhængige konkurrencer, hvor den enkelte deltagers præstation alene har betydning for egen placering. Lodtrækning foretages dagen inden finalen.

Under konkurrencen har finalister i Årets Kok ikke adgang til restaurantområdet.

Ved finalen skal hver deltager indenfor 6 timer og 25 min. tilberede en 3 retters menu på basis af en råvarekasse, hvis indhold oplyses kl. 17.00 dagen inden finalen. Efter at råvarekassen er blevet offentliggjort vil der være mulighed for at stille spørgsmål omkring opgaven til repræsentanter fra dommerpanelet. Herefter sætter finalisterne eget køkken op og der trækkes lod med tjenerne.

Menubeskrivelse skal sendes på mail til Tina Graff senest fredag aften kl. 23.00. Samtidig sendes menuen til den tjener, der skal samarbejdes med på finaledagen.

Finalisterne vil inden konkurrencen få tilsendt eksempler på, hvad der forventes af menubeskrivelsen.

Hver deltager skal fremstille 12 couverter – 6 til servering for indbudte gæster, 5 til dommerbedømmelse og 1 til udstilling/fotografering.

Forretten skal afleveres efter 4 ½ time, hovedretten efter 5 timer og 25 min. og desserten efter 6 timer og 25 min.

Ved finalen må hver deltager have 1 assistent med (en kokkeelev, der endnu ikke har bestået svendeprøven).

Samtlige konkurrencekøkkener vil være udstyret med relevant værktøj og service. Det er dog tilladt deltagerne at medbringe håndværktøj og mindre udstyr, der på forhånd er godkendt.