Kampagnen ”Hvem peger flaskehalsen på?” fra den internationale spiritusproducent Diageo løber i disse uger og vises både i dagblade, i metro og på busstoppesteder samt på digitale platforme.

Formålet med kampagnen er ikke at pege fingre, men at starte en bredere samtale om, hvem der egentlig har ansvaret for at ændre alkoholkulturen blandt unge. Kampagnen peger på, at ansvaret er fælles – nemlig hos politikerne, producenterne, forældrene og de unge selv, og at en ændring kun kan lykkes i fællesskab. Og som brancheorganisation vil vi gerne tage aktiv del i debatten.

Vil ulogisk skævhed til livs
Sammen med Diageo foreslår HORESTA derfor at hæve aldersgrænsen for køb af alkohol til 18 år.

I dag kan unge mellem 16 og 17 år købe øl og andre drikkevarer op til 6 pct. i detailhandlen, alt imens al udskænkning på restauranter, barer og hoteller er forbeholdt personer over 18 år. Det er direkte ulogisk – og det har samtidig en uheldig konsekvens.

”Danske unge har rekord i debut og forbrug af alkohol. Det er trist og forkert. Som branche bør vi sammen med detailhandlen tage ansvar for, at børn ikke længere skal kunne købe alkohol på gaden midt om natten side om side med voksne mennesker. Resultatet af de nuværende regler er desværre ofte, at festen flytter ud på gaderne, hvilket både giver gener i bybilledet og gør det sværere at sikre en ansvarlig ramme om unges alkoholforbrug,” siger Jeppe Møller-Herskind, konstitueret adm. direktør i HORESTA.

Han tilføjer:

”Vi bør derfor tage et langt større ansvar for både sikkerhed, tryghed og sundheden blandt børn og unge. Det kan vi bl.a. gøre ved at indføre en ensartet salgsaldersgrænse på 18 år. som store dele af Europa allerede har gjort. En sådan grænse vil både beskytte de 16-17-årige bedre og skabe klare spilleregler for unge, forældre og erhvervslivet. Derfor støtter vi denne kampagne,” siger Jeppe Møller-Herskind, konstitueret adm. direktør i HORESTA.

Med Kampagnen ”Hvem peger flaskehalsen på?” bliver der sat fokus på en alkoholproblematik, som HORESTA på vegne af restaurationsbranchen har gjort opmærksom på længe. Det handler om at skabe ansvarlige rammer for de unge, samtidig med at vores branche skal operere under klare og ensartede regler.

Diageo står bag verdenskendte brands som Guinness, Smirnoff, Captain Morgan og Johnnie Walker.

Bliv klogere på kampagnen her

 

Fakta om unges alkoholvaner
  • 60 pct. af forældrene ønsker en 18-års aldersgrænse for køb af al alkohol.
  • Unge i Danmark mellem 16 og 17 år drikker i gennemsnit 11 genstande om ugen.
  • Alkoholdebutalderen i Danmark er omkring 14 år – en af de laveste i Europa.

Kilder: Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden, Sundhedsstyrelsen, Syddansk Universitet, ESPAD Report

 

HORESTA: Sommeren gav stærk højsæson

Turismeåret tegner positivt med flere udenlandske gæster. Ifølge HORESTA er der dog behov for bedre rammevilkår og fokus på vejrmeldingers betydning.

Log ind