Tjenere er en afgørende del af gæsteoplevelsen i restaurationsbranchen, og de udgør en absolut kernefunktion i den daglige drift.

Men som lovgivningen ser ud i dag, bliver der ikke taget højde for den alvorlige mangel, vi ser på faglærte tjenere. Derfor mener HORESTA, at positivlisten i højere grad bør afspejle den reelle situation i branchen.

Som det er i dag rummer positivlisten fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) ikke titlerne ’tjener’ og ’restaurantchef’. Konsekvensen ved det er en skævhed, der begrænser branchens muligheder for at finde den nødvendige arbejdskraft. Og det er endda på trods af dokumenterede rekrutteringsudfordringer.

Derfor foreslår HORESTA, at de to stillingsbetegnelser optages på positivlisten.

"Vi hører jævnligt fra virksomheder, der må opgive at ansætte kvalificerede og faglært personale , fordi reglerne spænder ben. Det skader både væksten og gæsteoplevelsen," siger Maria Olafsson.

Positivlisten bør i højere grad afspejle branchens reelle behov. Hvis en branche har få faglærte, bør det ikke være et argument imod, men derimod for, at der gives adgang til at hente faglærte medarbejdere udefra. Der er brug for kvalificerede medarbejdere og det skal den politiske regulering understøtte.

”Det giver ikke mening, at man anerkender manglen på faglærte kokke, men lukker øjnene for de samme rekrutteringsudfordringer blandt tjenere og restaurantchefer. Begge grupper er afgørende for vores erhverv,” siger HORESTAs politiske chef, Maria Olafsson.

Ifølge kriterierne for positivlisten skal der dokumenteres et reelt behov i arbejdsmarkedet. Dertil kommer krav om faglige kvalifikationer og forventninger om jobvækst og fagets relevans for samfundet.

HORESTA vurderer, at tjener- og restaurantchefstillinger opfylder disse kriterier og derfor helt naturligt bør være berettigede til optagelse.

Maria
Politisk chef
Maria Olafsson

Hotel Insights 2025: Med fokus på den gode tone i branchen

Hvordan skaber man et sundt psykisk arbejdsmiljø – og hvorfor er det helt afgørende for både medarbejdere og gæster? Det er omdrejningspunktet, når Christina Nielsen fra Sinatur Hotel & Konference, holder oplæg på Hotel Insights 2025.

Log ind