Jeppe Møller-Herskind, konstitueret adm. direktør i HORESTA, satte i weekenden fokus på krænkende gæsteadfærd, da han deltog i Go’ Morgen Danmark på TV2.
Her pegede han på, at respekt og ordentlighed ikke blot er vigtige for medarbejdernes trivsel, men også for hele branchens omdømme og fremtid.
I hotel-, restaurant- og turismebranchen lever man af at skabe uforglemmelige oplevelser for gæsterne. Bag hver serviceoplevelse står mennesker – ofte unge medarbejdere, for hvem jobbet er det første møde med arbejdsmarkedet. Det forpligter branchen til at insistere på respekt, ordentlighed og tryghed – både internt og i mødet med gæsterne.
Krænkende adfærd på job
Desværre viser tallene en anden virkelighed. Ifølge Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) er der cirka 14 pct.-point flere tilfælde af krænkende adfærd fra gæster end fra kolleger eller ledere.
Arbejdstilsynet dokumenterer, at hver tredje medarbejder i branchen har oplevet krænkende adfærd fra eksterne – altså gæster. Flere virksomheder tager nu aktivt ansvar for at ændre på denne udvikling.
Restaurantkæder som Madklubben og sidenhen Chow Co. har indført “gule kort” til gæster, der opfører sig upassende, og i yderste konsekvens bliver krænkende gæster bortvist. Andre steder, som på restauranterne Safari, Lamar, Kima og Omar, har man indført ordninger med "bordkaptajner", der skal medvirke til at sikre en god tone i selskaberne.
Det handler ikke om at være mindre gæstfri, men om at skabe rammer, hvor respekt og tryghed er fundamentet. Et godt arbejdsmiljø er en ledelsesopgave – også når udfordringen kommer udefra.
Branchen har et fælles ansvar for at sikre, at arbejdspladserne er steder, hvor mennesker kan vokse, trives og bidrage, uden at opleve grænseoverskridende adfærd. Respekt er ikke en ekstra service. Det er fundamentet for al god gæstfrihed.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Marriott udvider i København med opkøb af CitizenM
29-04-2025
-
HORESTA advarer mod Københavns Kommunes nye nattelivsplan
29-04-2025
-
Danske kokke- og tjenerelever henter sølv ved nordiske mesterskaber 2025
29-04-2025
-
Ruths Hotel sikrer millionoverskud trods vejrets luner
29-04-2025
-
Norske Spenn udvider med Reitan Retail – danske hotelgæster får flere fordele
29-04-2025
-
Danske Hoteller vil vokse videre med ny kapitaludvidelse
29-04-2025
-
Hvide Sande-serie skaber massiv opmærksomhed om Vestkysten
29-04-2025
-
Bornholmsk strandhotel satser på helårsturisme efter ny SKI-aftale
29-04-2025
-
Kokke og entusiaster skal dyste til DM i Bålmad
29-04-2025